در مقاله مدیریت ریسک سازمانی در The Blue Ocean's model می خوانید :

شروع یادگیری مدیریت ریسک

شروع یادگیری مدیریت ریسک

از میان بسیاری از مدل‌های برنامه‌ریزی استراتژیک موجود، استراتژی اقیانوس آبی را می‌توان صلح‌طلب گروه در نظر گرفت.

این استراتژی بر اساس کتابی با عنوان همنام، استدلال می‌کند که «رقابت بی‌عیب نتیجه‌ای جز اقیانوس قرمز خونین رقبا ندارد که بر سر یک استخر کوچک سود می‌جنگند». در عوض، شرکت ها باید به دنبال فضای جدید بازار و راه هایی برای اختراع مجدد صنعت باشند. در استراتژی اقیانوس آبی، به جای فضای بازار به «فضای بازار بدون رقابت» (اقیانوس آبی) و قیانوس قرمز نیز به اشباع بازار یا توسعه یافته آن اشاره دارد. اگر سازمان بتواند اقیانوس آبی بسازد یعنی توانسته باعث افزایش ارزش عظیم برای کسب و کار، کارمندان و خریداران شود به طور خلاصه، از رقابت سر به سر خودداری کنید و بر نوآوری تمرکز کنید.

هدف استراتژی اقیانوس آبی این است که سازمان‌ها «اقیانوس‌های آبی» (بازارهای بی‌رقیب و رو به رشد) را پیدا و توسعه دهند و از «اقیانوس‌های قرمز» (بازارهای توسعه‌یافته و اشباع شده) اجتناب کنند. یک شرکت در بازار اقیانوس آبی موفقیت بیشتر، ریسک کمتر و سود بیشتری خواهد داشت.

استراتژی ClearPoint یک پلت فرم جامع ارائه می‌دهد که می تواند به سازمان شما کمک کند تا با ساده کردن برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد، استراتژی اقیانوس آبی را به طور موثر اجرا کند. نرم افزار ما ابزارهای بصری را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا استراتژ‌ی‌های نوآورانه را ترسیم کنید، تیم خود را هماهنگ کنید و پیشرفت را برای اطمینان از اجرای موفقیت آمیز نظارت کنید.

این مدل برنامه ریزی استراتژیک انحراف از تمرین مدیریت معمولی است که بر خرد کردن اعداد و معیارهای رقابتی تمرکز دارد. در اینجا نکات کلیدی استراتژی اقیانوس آبی آمده است:

بیشتر از تئوری است. برخی از مدل‌های برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر تئوری‌هایی هستند که در طول اجرای بازار عرضه نمی‌شوند. در مقابل، استراتژی اقیانوس آبی از مطالعه ای سرچشمه گرفته است که طی 10 سال انجام شد و موفقیت ها و شکست های شرکت را در بیش از 30 صنعت تجزیه و تحلیل کرد. این مبتنی بر داده های اثبات شده است تا ایده های اثبات نشده.

رقابت بی ربط است. اتخاذ رویکرد اقیانوس آبی به این معنی است که هدف شما این نیست که از رقبا بهتر عمل کنید یا در صنعت بهترین باشید. در عوض، هدف شما این است که مرزهای صنعت را دوباره ترسیم کنید و در آن فضای جدید فعالیت کنید و رقابت را بی‌اهمیت کنید.

تمایز و هزینه کم می توانند در کنار هم وجود داشته باشند. استراتژی اقیانوس آبی استدلال می‌کند که مصرف کنندگان مجبور نیستند بین ارزش و مقرون به صرفه بودن یکی را انتخاب کنند. اگر یک شرکت بتواند آنچه را که مصرف کنندگان در حال حاضر ارزش قائل هستند شناسایی کند و سپس در نحوه ارائه آن ارزش تجدید نظر کند، تمایز و هزینه کم هر دو قابل دستیابی هستند. این "نوآوری ارزش" نامیده می‌شود.

شما چارچوبی برای آزمایش ایده ها دارید. شاخص ایده اقیانوس آبی بخشی از استراتژی فراگیر است و به شرکت ها اجازه می‌دهد قابلیت تجاری ایده ها را آزمایش کنند. این فرآیند به اصلاح ایده‌ها و شناسایی فرصت‌ها با بیشترین پتانسیل کمک می‌کند و ریسک را به حداقل می‌رساند.

مثالی از استراتژی اقیانوس آبی

دیدن یعنی باور کردن در اینجا چند سازمان وجود دارد که با موفقیت بازار اقیانوس آبی را تصرف کردند:

Uber

قبل از تاسیس اوبر در سال 2009، مشتریانی که می‌خواستند بدون وسیله نقلیه خود از نقطه A به نقطه B بروند، باید در درجه اول به تاکسی‌ها تکیه می‌کردند تا یک روش حمل‌ونقل خصوصی داشته باشند. اما صنعت تاکسیرانی از زمان آغاز به کار خود بیش از یک قرن قبل، کار زیادی در زمینه نوآوری انجام نداده بود.

بنیانگذاران Uber به کاستی‌های این صنعت - از جمله گزینه‌های پرداخت محدود، عدم اعتماد مشتری و عدم ردیابی موقعیت مکانی- پی بردند و تصمیم گرفتند نوع جدیدی از خدمات حمل‌ونقل ایجاد کنند که در فضایی کمی متفاوت رقابت کند. اوبر به جای تلاش برای خرید ناوگان وسایل نقلیه خود، به دنبال رانندگانی بود که مایل به استفاده از خودروهای خود برای ارائه سفرهای درخواستی از طریق برنامه تلفن همراه بودند. امروزه Uber درآمد سالانه بیش از 11 میلیارد دلار و بیش از 19000 کارمند دارد.

استراتژی اقیانوس سرخ

در فضای بازار موجود رقابت کنید

رقابت را شکست دهید

از تقاضای موجود بهره برداری کنید

مبادله ارزش و هزینه را انجام دهید

کل سیستم فعالیت های یک شرکت را با انتخاب استراتژیک آن یعنی تمایز یا هزینه کم تراز کنید.

استراتژی اقیانوس آبی

فضای بازار بدون رقابت ایجاد کنید

رقابت را بی ربط کنید

تقاضای جدید ایجاد و جذب کنید

مبادله ارزش و هزینه را بشکنید

کل سیستم فعالیت های یک شرکت را به دنبال تمایز و هزینه کم تراز کنید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *